سوغات و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان دو بخش دارد:
سوغات‌هایی از جنس خوردنی و سوغات‌هایی از جنس صنایع دستی

سوغات صنایع دستی اصفهان چون قلم زنی و مینا کاری بی اندازه در دنیا مشهور است، صادارت این هنر بسیار بالا است از طرف دیگر سوغات خوردنی اصفهان چون گز و پولک در هیچ جای ایران مشابه نداد.

گز اصفهان معروفترین سوغات

قدمت این سوغاتی به ۴۵۰ سال قبل بر می گردد و ریشه در زمان صفویان دارد. گز واقعا معلوم نیست در کدام دسته از سوغاتی ها قرار می گیرد. به اندازه ی شیرینی شیرین نیست که بتوان آن را در این دسته اورد از طرف دیگر در زمره کیک ها و آجیل ها هم قرار نمی گیرد و تنها منحصر به اصفهان است. قبل ها برای تهیه این سوغاتی از شهد و عصار هی درختچه ای به اسم انگبین استفاده می کردند. ولی اکنون گز از، گلاب، شکر، سفیده تخم مرغ، انواع مغزها و خلال بیدمشک تهیه می شود. شیر خشت عسل و انگبین علفی نیز بسته به مرغوبیت در گز استفاده می شود.

گز اصفهان

گز اصفهان از سوغات اصفهان است که هیچ وقت خریدش فراموش نمی‌شود
گز کرمانی در اصفهان رایج تر و فروش بیشتری دارد.

سوغات اصفهان پولکی

پولکی بعد از گز مشهورترین سوغات اصفهان است. اندازه پولکی همانند سکه های رایج است ولی نازک تر از سکه است. مردم اصفهان خود از مصرف کنندگان درجه یک پولک هستند.

دیگر سوغاتی های خوردنی اصفهان چون برشتوک، نان برنجی است.
بدون شک پولک و گز دو سوغاتی برجسته اصفهان هستند.

پولکی

هر چیزی که مینا کاری دارد سوغاتی است

میناکاری یکی از بهترین و قشنگ ترین هنرهای ایرانی است.

مینا کاری هنر هندسه و نظم است پس رنگ های در هم نباید ببیند. شفافیت و کم رنگی با یکدیگر کم دارند و نکته مهمتر اینکه اثر مینای اصیل و مرغوب حتما باید نام هنرمند خود را بهمراه داشته باشد در غیر این صورت شما با اثری غیر مرغوب رو به رو هستید.
میناکاری ها عموما به رنگ آبی هستند و اساتید مشهور جز رنگ آبی کمتر سراغ رنگ های دیگر می روند.

میناکاری

ظروف مسی

این ظروف با تلاش فراوان ساخته می شوند و نما و جلای خاصی دارند.

قلم زنی اوج هنر در سوغات اصفهان

بعد از میناکاری، قلم زنی هنر اصفهان را به پیش می برد. این هنر جاودانه و بی بدیل بر روی جنس های مختلفی پیاده سازی می شود، چند نمونه از آن در تاریخ ایران بسیار برجسته هستند. قلم کاری انواع مختلفی دارد که از این موارد می تواند به برجسته کاری، نیمه برجسته کاری، ریزه قلم زنی، حکاکی، مشبک کاری اشاره داشت. نقوشی که در قلم زنی بیشتر استفاده می شوند به ترتیب، اسلیمی، ختایی، گل و بوته ی شاه عباسی، مسجد شیخ لطف الله، منبت، اشکال حیوانی و شکار است. قلم زنی بر روی اجناس مختلفی زده می شود که ارزشمند ترین آنها نقره است که در بازار هنر اصفهان (مهد سوغات) بوفور یافت می شود.

قلم کاری
ظرف مسی

لغو دیدگاه

مطالب مشابه

یزد
سوغات مشهد
سوغات شیراز
سوغات و صنایع دستی تبریز
عکاسی با موبایل