سوغات یزد را بشناسیم

سوغات یزد (شهر بادگیرها)

یزد شهری نوستالژیک و تاریخی در دل کویر زیبا و جذاب ایران است که از جهت شمال با خراسان جنوبی، رضوی و سمنان؛ از غرب با استان اصفهان، از جنوب با استان فارس و کرمان همسایه است.
این استان 4% از کل مساحت کشور را در برگرفته و جز یکی از 7 کلان‌شهر مهم ایران است که با القاب‌های مختلفی چون شهر بادگیرها، دارالعباده، شهر دوچرخه، شهر قنات، شهر شیرینی و شهر آفتاب و آتش شناخته می‌شود.
یزد دومین شهر مهم تاریخی جهان و دارای آثار منحصربه‌فردی است که هرکدام یادآور تاریخ و تمدن دوره‌ای از سرزمین کهن ایران است.

یزد یکی از موفق‌ترین مقاصد گردشگری در ایران است که نظر گردشگران خارجی و داخلی را به خود جلب کرده است. در سفر به یزد می‌توانید از مکان‌های دیدنی چون آتشکده، باغ دولت آباد، خانه‌های تاریخی، مجموعه امیر چخماق، مسجد جامع، موزه آب، موزه آیینه، زندان اسکندر، دخمه زرتشت، بقه امام دوازدهم، کنیسه مولا آقا بابا، بازار زرگری و صدها بنای تاریخی دیگر دیدن کنیم.

سوغات و صنایع‌ دستی یزد بسیار معروف است.

1.کیک یزدی

یکی از معروف‌ترین خوراکی‌های مختص استان است که اگر می‌خواهید نوع اصل آن را میل کنید حتماً باید به یزد سفر کنید. این کیک از ترکیب آرد، روغن مایع، شکر، گلاب ، پودر هل و تخم‌مرغ تهیه می‌شود.

کیک یزدی

2. باقلوا

باقلوای یزد مهم‌ترین شیرینی‌ این خطه است که در حال حاضر به کشورهای مختلف منطقه و حتی برخی کشورهای اروپایی؛ کانادا و آمریکا نیز صادر می‌شود. برای تهیه آن از عسل، مغز بادام، پسته، گلاب و چند ماده دیگر استفاده می‌کنند.

باقلوا یزدی

3. قطاب

برای یزد این شیرینی آن‌قدر با فرهنگ یزد عجین است که در میراث ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده است. این شیرینی صادراتی با استفاده از موادی چون آرد گندم، شیر، زرده تخم‌مرغ و روغن سرخس در دولایه درست می‌شود.

قطاب یزد

5. لوز

لوز یزد

6. حاجی بادام

حاجی بادام یک شیرینی مقوی است که آن را با استفاده از آرد نخودچی، مغز بادام، پودر قند، زعفران، زرده تخم‌مرغ و جوز تهیه می شود.

حاجی بادام سوغات یزد

7.زیلو

در شهر یزد حتی قبل از ظهور اسلام، زیلو بافی به عنوان صنایع دستی رواج فراوانی داشته است که مرکز آن را می‌توان شهر میبد نامید. علت مرغوبیت زیلوی یزد این است که در تولید آن از نخ‌های مرغوب و طرح‌های مبتکرانه و خاص منطقه بکار گرفته می‌شود و از گیاهانی مانند روناس و پوست گردو برای رنگ رزی این تاروپودها استفاده می‌کنند.

زیلو یزد

8. ترمه یزد

هنر ترمه دوزی در استان یزد به دوران زندگی زرتشتیان در این شهر بازمی‌گردد که توسط مردمان محلی به وسیله دست انجام می‌شده و از سالیان دور به عنوان سوغات یزد شناخته می شده است. تارهای ترمه از ابریشم و پودش از نخ استفاده می‌شود. در طراحی این نوع ترمه از بته جقه، طرح شاه عباسی و…. استفاده می‌کنند که جلوه زیبا و پر رنگ و لعابی به این نوع پارچه داده است.

ترمه یزد

9. دارایی

این کار نیز از گذشته دور در شهر یزد انجام می‌شده و به خاطر گران بودن نوع پارچه ابریشمی آن بیشتر طبقه ثروتمند جامعه برای لحاف، بقچه و آستری از آن استفاده می‌کردند.

دارایی صنایع دستی یزد

10. سفال و سرامیک

شهر میبد در استان یزد یکی از مهم‌ترین مراکز تولید سفال و سرامیک با کیفیت در کشور و سفال و سرامیک یزد یکی از معروفترین های صنایع دستی یزد است.

سفال میبد

لغو دیدگاه

مطالب مشابه

اصفهان
سوغات مشهد
سوغات شیراز
سوغات و صنایع دستی تبریز
عکاسی با موبایل