جاذبه های گردشگری مشهد

توس از آن زمان که سناباد نوغانش مفتخر به پذیرش پیکر مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) گردید به نیکی تولد شهری عظیم را درون روستایی کوچک یافت.

پس از آن بود که مردم به سوی مشهدالرضا مهاجرت کردند و در جوار امن ارض اقدس رضوی موطن گزیدند.

کاوش های باستان شناسی پیرامون حرم مطهر، ضمن تأیید این که درصدر اسلام در جایگاه مضجع شریف بناها و عماراتی وجود داشته این احتمال را تقویت می نماید که آن ابنیه بر روی تپه ای به بلندای حدود ۱۰ متر قرار داشته است.

مقارن با دوران تیموری و حکمرانی شاهرخ، عمران و توسعه مشهدالرضا اوج گرفت و به صورت شهری مهم پیرامون مضجع حضرت رضا(ع) و نوغان درآمد.

حافظ ابرو، مورخ و جغرافیانگار عصر تیموری محله های مشهد را به نام های کاریز، سناباد، چاه نو، دستجرد، منصوریه ذکر می کند.

یکی از سیاحان اروپایی که در سال ۱۸۲۲ میلادی به مشهد مسافرت کرده مجموع این شهر را به ۳۲ محله معرفی نموده است.

به رغم آن صنیع الدول در سال ۱۳۰۰ قمری می نویسد شهر مشهد در این زمان شش محله بزرگ و ده محله کوچک دارد که محلات بزرگ آن شامل خیابان علیا، خیابان سفلی، سراب، عیدگاه، چهارباغ، و نوغان و محله های کوچک: پاچنار، ارگ، سرسوق، سرحوضان، جدیدها، مروی ها و … بوده است.

روی هم رفته از شش محله سراب، سرشور، عیدگاه، پایین خیابان، نوغان و بالاخیابان، دو محله نوغان و سراب قدیمی تر از بقیه هستند.

محلات سرشور و عیدگاه هم از نظر قدمت پس از نوغان و سراب قرار دارند.

دو محله بالا خیابان و پایین خیابان هم که جدیدتر هستند در زمان احداث خیابان مشهد (در آغاز سده یازدهم هجری) به این نام شهرت یافته اند.

بعدها مقارن با حکومت پهلوی به تدریج با ورود وسایط نقلیه نیاز تغییرات جدید در بافت شهری احساس شد تا این که (خیابان فلکه شمالی) در سال 1308 شمسی به کوشش اسدی نایب التولیه آستان قدس بر گرد بارگاه حضرت رضا(ع) احداث شد و سپس خیابان های دیگری به شهر افزوده شد.

غار مغان

غار مغانروستا مغان روستایی در استان خراسان رضوی است و در 35 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد.

غار مغان مشهد در جنوب روستا مغان و به فاصله‌ حدود یک کیلومتری از روستا مغان و حدود بیست کیلومتر بعد از هفت حوض، در کوهپایه‌های کوه مغان و دره مغان قرار گرفته است.

غار مغان در سال 1324 به وسیله‌ کوهنوردان شهر مشهد کشف شد.

این غار مربوط به دوران دوم زمین شناسی است و عمر آن از البرز و دماوند بیشتر است.

قدمت غار مغان مشهد را بر اساس مدارک موجود و اکتشاف فسیل‌های حلزونی در مسیرهای منتهی به غار، می‌توان صد میلیون سال پیش دانست که به علت وجود پرتگاه‌های خطرناک در غار مغان مشهد ورود به داخل آن بدون راهنما و ابزار مورد نیاز می‌تواند خطرناک باشد.

بهترین زمان برای دیدن غار شش ماه اول سال است. در شش ماه دوم سال به علت سرما و بارندگی مسیر غار مناسب نیست. حدود نصف روز زمان برای رفتن به غار لازم است

مسجد ۷۲تن (مقبره امیر غیاث‌الدین ملک‌شاه)

امیر غیاث الدین ملک شاه از امرای مشهور دربار تیمور گورکانی بوده که پنج سال بعد از فوتش (سال ۸۵۵ هجری قمری) بنایی بر قبر او احداث کرده‌اند.

بنای آرامگاه یا مسجد امیر غیاث الدین که در بازار بزرگ و ناحیه سرشور مشهد واقع است، جزو آخرین بناهای مربوط به دوره میرزا شاهرخ است که مشتمل بر بقعه‌ای با گنبد دوپوش، دو مناره و یک ایوان است.

در واقع این بنا ابتدا مقبره امیر غیاث‌الدین بوده و بعدها تغییر کاربری داده و به مسجد تبدیل شده است.

نمای مناره‌ها و غرفه‌ها و ایوان، دارای کاشی معرق بسیار نفیسی بوده که بیشتر آن‌ها از بین رفته و آن چه باقی مانده، نمونه بهترین رنگ و لعاب کاشی دوره تیموری و صفویه است.

بوستان کوهسنگیبوستان کوهسنگی کوهی که برکتش را از دعای امام رضا(ع) دارد

پارک کوهسنگی مشهد از مشهورترین و زیباترین مکان های گردشگری و تفرجگاه‌های شهر مشهد می باشد که به دلیل وجود دو کوه سنگی مشرف به شهر به این نام شهرت یافته است.

در پارک کوهسنگی مشهد استخر بزرگی وجود دارد و تلفیق آب و منظره کوه در میان پارک و فضای سبز آن منظره زیبا و فضای دل انگیز پدید آورده است‌، گل‌کاری و درختکاری های این مجموعه نیز بر زیبایی آن افزوده است.

بنا به روایات معتبر اسلام حضرت امام رضا علیه السلام در جریان هجرت تاریخی خود از مدینه به مرو در زمان ورود به مشهد به این کوه تکیه نموده و فرمودند خداوند به آن برکت دهد.

کوهسنگی با داشتن الحاقاتی چون فرهنگسرا، بازارچهارسوق، رستوران ها، کتابخانه، زمین های بازی، و موزه بزرگ خراسان که ساختمانی به سبک کاخ خورشید کلات است، محیطی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت ایجاد کرده است.

غار آبی سنو

سنو یکی از روستاهای شهرستان گناباد است. این روستا در ۲۲ کیلومتری غرب گناباد در حاشیه رشته‌کوه‌های میان گناباد و فردوس در منطقه‌ای به نام براکوه واقع شده است و دارای آب‌  وهوایی معتدل است.

غار سنو که در نزدیکی روستای سنو واقع شده است از انواع غارهای آبی است به طوری که حتی در خشکسالی‌های متوالی میزان آب موجود در غار تغییری نمی‌کند.

غار سنو تا حدودی شبیه به غار علی صدر همدان است که تاکنون مورد کاوش و بررسی قرار نگرفته است.

قرارگیری روستا در پای کوه‌های رشته‌کوه کمرزرد باعث شده است که محیطی طبیعی بکر و دست‌نخورده بسیار زیبایی به وجود آید، به‌طوری‌که در جنوب غرب روستا منطقه خوش آب‌وهوایی به نام کیس آب وجود دارد.

از دیگر مناطق تفریحی و ییلاقی سنو که در دل خود چشمه‌های فراوانی دارد، می‌توان از روستای سرآسیاب، دره نخو، تنگل سنو، سبقی و… نام برد

بازدید کنندگان برای مراجعه به غار بایستی تجهیزات کامل و راهنمای مجرب همراه داشته باشند.

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد، یادگار یک معماری باستانی و باشکوه است از عهد تیموری در جنوب حرم رضوی که بنا به دستور گوهرشاد همسر شاهرخ تیموری در سال ۸۲۱ هجری قمری ساخته شده است.

کاشیکاری مسجد با طاق های گنبدی شکل و مناره های آن جلوه خاصی به بنا داده به طوری که آن را به نمونه کاملی از هنر ایرانی در قلب حرم تبدیل کرده است.

ایوان مقصوره ایوان جنوبی مسجد است که با ۵۰۰ متر مربع مساحت، شکوه خاصی آفریده است.

منبر صاحب الزمان در کنار محراب ایوان مقصوره به لحاظ قدمت، حایز اهمیت است. این منبر به دست استاد محمد نجار خراسانی منبت کار معروف عصر فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

به کارگیری چوب گردو و گلابی با شیوه منبت کاری و بدون به کار رفتن میخ، این اثر را بسیار ارزشمند و هنری کرده است.

مسجد گوهرشاد

روستای زشک

روستای زشک در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود و در سرچشمه دره شاندیز و حدودا در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر مشهد قرار گرفته است.

وجود چشمه سارهای متعدد و منحصر به فرد، به این مکان ، زیبایی فوق العاده ای بخشیده. رودخانه دائمی این منطقه از جنوب روستا گذشته و وجود باغ های بسیار زیبا و نیز هوای مطبوع این منطقه هر بیننده ای را مجذوب و محسور خود خواهد کرد.

زشک از معدود ییلاقات شهر مشهد می باشد که با وجود حفظ نفوذ جامعه شهری و نیز همجواری با شهر مشهد مقدس توانسته است همچنان هویت طبیعی خود را حفظ نماید و این روستا را به عنوان یکی از دیدنی ترین مکان های حومه شهر مشهد معرفی کرده است.

به دلیل مسیرهای خاص کوهنوردی که در این روستا وجود دارد، کوهنوردان می توانند به راحتی از مسیرهای ایجاد شده به بالای کوه های زشک صعود نمایند.

بوستان مینیاتوریبوستان مینیاتوری

بوستان مینیاتوری مشهد، ایرانی کوچک است که می‌توان برجسته‌ترین آثار باستانی کشور را در مقیاس کوچک در آن دید.

در پارک مینیاتوری مشهد برای معرفی ۵۸ نماد فرهنگی، مذهبی از نقاط دیدنی شهرهای مختلف ایران به صورت مینیاتوری برنامه ریزی شده است.

المان‌های تحت جمشید، آرامگاه فردوسی، پل خواجو، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد، آرامگاه عطار نیشابوری، راه‌آهن مشهد،  روستای کندوان، باغ شاهزاده ماهان کرمان و سد کارون تا کنون رونمایی شده‌اند.

از جمله امکانات این بوستان که می‌توان به تراس تماشا، زمین بازی کودکان با طراحی بازی‌های بومی و محلی، مسیر تردد قطار، فضای سبز و… اشاره کرد.

توصیه میشود خانواده به همراه فرزندانشان به آنجا بروند تا هم بخش های مهمی از تاریخ و فرهنگ کشور را به آن ها معرفی کنند هم لحظاتی خوش و فرح بخش را رقم بزنند

قبرستان روستای کنگ

قبرستان تاریخی روستای کنگ در دامنه کوه های بینالود و در ۲۸ کیلومتری غرب مشهد واقع شده است.

این قبرستان تاریخی بر روی تپه مشرف به روستا واقع شده و دارای سنگ قبرهای با ارزشی است.

اکثر سنگ قبرها از جنس شیست است و بر روی هر قبر، دو سنگ قبر قلوه ای شکل قرار داده شده است.

تاریخ قبرها بیشتر به هجری قمری است و علامت مخصوص هر متوفی به شکلهای گوناگون از جمله شانه، ابزار کشاورزی و صورت بر روی آنها حک شده است.

قبرستان کنگ مربوط به اواخردوره صفوی و اویل دوره قاجار است. این اثر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

همچنین میتوان با سفر به به این روستا از مناظر و طبیعت دلنشین آن و پیاده روی در مسیر رودخانه لذت برد.

قبرستان روستای کنگ

مسجد فیل

مسجد فیلمسجد فیل مسجدی تاریخی در محله پایین‌خیابان مشهد (نواب۷) است.

نام و یاد مسجد فیل یادآور منبرها و سخنرانی‌های پرحرارت، صریح و شجاعانه شهید هاشمی‌نژاد است.

وی با جسارت و توان علمی خود توانسته بود مسائل سیاسی و اجتماعی کشور را در قالب انتقادات قانونی به رژیم منعکس کند و در این راه، هیچ‌گاه بازداشت‌های مکرر ساواک، مانع از مبارزه او نشد.

در شب ۲۳ مهرماه سال ۱۳۴۲ش در سومین جلسه از این سلسله سخنرانی‌ها، جمعیتی حدود شش هزار تا هفت هزار نفر جهت استماع سخنرانی هاشمی‌نژاد گرد هم آمدند.

ایشان با تشریح لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، از سیاست‌های رژیم در تساوی ظاهری حقوق زن و مرد، بازداشت امام و دیگر علما پس از قیام ۱۵خرداد انتقاد کرد که در ادامه با اعزام نیروهای ساواک برای دستگیری او، درگیری شدیدی میان مردم نیرو های امنیتی شکل میگیرد که منجر به زخمی شدن و شهادت بسیاری میشود.

این حادثه تاسف بار تاثیرات بزرگی بر روند گسترش نهضت در مشهد به جای گذاشت.

دره شمخال

دره شمخالدره شمخال در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب مرز ترکمنستان و شهر مرزی باجگیران در استان خراسان رضوی قرار گرفته و با بزرگترین شهر نزدیک آن که قوچان می باشد ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. نام این دره خوش آب و هوا از یک روستایی که در کوهپایه های این کوه قرار داشته گرفته شده است.

این دره از روستای شمخال که هم نام آن می باشد آغاز شده و در روستای محمد تقی بیگ از توابع درونگر پایان می یابد.

دره شمخال به عنوان یک دره رودخانه از به هم پیوستن رودهای شارک، قرچه، دربادام، شمخال و همچنین اضافه شدن چشمه هایی که از این کوه ها نشئات می گیرد به وجود آمده است.

دره شمخال دارای مسیری پر پیچ و خم بوده که بر جذابیت آن می افزاید. این پیچ و خم های دره که در آن رودخانه ای جاری است محلی برای گذاراندن یک روز تعطیل را در کنار دوستان یا خانواده فراهم میکند.

پارک علمی پروفسور بازیما

پارک علمی پروفسور بازیما اولین و منحصر به فرد ترین پارک موضوعی در ایران است که در فروردین ۱۳۹۵ به وسعت ۲۱۰۰ متر در مشهد افتتاح گردید.

این پارک بر پایه سه موضوع زیست شناسی، زمین شناسی و نجوم احداث گردیده است که در آن می توانید به همراه فرزندانتان سفری مفرح و هیجان انگیز را تجربه کنید.

زمانی که پا به درون پارک پروفسور بازیما می گذارید با بخش های مختلف و هیجان انگیزی از بازی های متنوع و آموزنده گرفته تا انواع  جانوران و حیات در زمین آشنا می شوید.

در این پارک از بخش انسان های اولیه، آشنایی با دایناسورها و دیگر ساکنان کره خاکی دیدن می کنید و به درون غارها و  زیردریایی اکتشافی می روید.

شما در این پارک می توانید از عصر سنگ تا عصر فضا، از آسمان ها تا اعماق زمین و دریا، از بدن انسان تا پیدایش جهان و … اطلاعاتی مفید به شیوه ای منحصر به فرد به دست بیاورید.

پارک علمی پروفسور بازیما

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی

میرزا ابراهیم رضوی دومین و از بزرگترین واقفین سادات رضوی بشمار می آید و نسب وی با ۲۱ واسطه به فرزند امام نهم شیعیان می رسد. آرامگاه وی در ملک شخصیش بوده و تعدادی از علمای خراسان در صحن آرامگاه دفن شده اند.
ایشان در سال ۱۰۳۸ قمرى موقوفات مهمى را در شهرهاى مشهد و رادکان و تربت جام بر اولاد ذکور و اناث خاندان خویش و عامه سادات رضوى ساکن شهر مشهد وقف کرده است.

موقوفه وى بسیار فعّال است و حدود بیست هزار نفر (در سال ۱۳۸۱ خورشیدى) از آن بهره‌مند مى شدند.

نکته قابل توجه این است که این آرامگاه در عصر صفوی احداث شد و تنها اثر تاریخی این عصر در شهر مشهد می‌باشد و بازدید ازاین مکان برای عموم آزاد است.

موقوفه میرزا ابراهیم سبب شده است تا چند هزار خانوار از سادات رضوى ساکن مشهد و اعقاب خاندان واقف درسراسر کشور شجره نسب خویش را تا کنون حفظ نمایند، لذا اقدام وى یکى از پدیده هاى فرهنگى مهم شهر مشهد است.

سنگ نگاره های شتر سنگسنگ نگاره های شتر سنگ

منطقه کمرمقبولا با وسعت حدود پنج کیلومتر مملو از تخته سنگ‌های آتش‌فشانی بکر، آثار سنگی، سنگ نوشته‌ها و نگاره‌های  باستانی ارزشمند است که هویت دیرین این بخش از ایران را بر دل سنگ‌ها حفظ کرده است.

سنگ نگاره شتر قدمتی چندین هزار ساله داشته و یادگاری از اعماق تاریخ خراسان است که اسرار کشف نشده فراوانی در دل خود جای داده است.

بیشترین نقوش این سنگ نگاره مربوط به طرح حیوانی از جمله بز کوهی، شتر دو کوهانه، گاو کوهان دار و احتمالا یوز پلنگ است که در میان آنها نقش درخت یا گیاه به صورتی خاص مشاهده می شود.

دانش نظری انسان های اولیه باعث شده تا آنها آثار خود را رو به بهترین جهت و در مناسب ‌ترین شیب خلق کنند تا ماندگار شوند. بطوری که این آثار از حدود یازده هزار سال پیش تا کنون محفوظ ماندند.

موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد

این موزه در سال ۱۳۷۵ به همت مرکز  تربیت معلم  شهید بهشتی افتتاح شد. فضای داخلی موزه در دو طبقه با ۴ سالن و ۲۴ غرفه ارائه کننده اشیای موزه در ۶ بخش است.

فیزیک: بازسازی پدیده‌های طبیعی و آزمایش‌های علمی

حیات وحش: نمایش انواع جانوران، پرندگان و پستانداران بومی و غیر بومی در گونه‌های مختلف به صورت اکسیدرمی شده.

زمین شناسی: نمایش انواع سنگ و فسیل و کانی‌های صنعتی و اطلاعات مربوط به آنها

جغرافیا: نمایش نقشه قاره‌ها و کشور ایران استان خراسان و …

زیست شناسی: در این بخش در سه زمینه بدن انسان، جانور شناسی و گیاه‌شناسی تحقیق شده است.

دفاع مقدس: نمایش قسمتی از ادوات و تجهیزات انفرادی و وسایل شخصی شهدا و رزمندگان

هفت حوض

یکی از جاذبه های طبیعی با مناظر چشم نواز در جنوب شرقی مشهد، منطقه هفت حوض با وسعت ۵۷۰ هکتار می باشد که در هفت کیلومتری شهر مشهد واقع شده است.

نام این منطقه به دلیل حوضچه های طبیعی است که در طی سال ها و قرون متمادی با وجود ریزش آب از ارتفاع و نوع کانی ایجاد شده است.

بعضی از هفت حوضچه ای که در این منطقه در امتداد هم قرار دارند، به اندازه یک استخر کوچک می باشند. آب از حوضچه اول به حوضچه بعدی و بعدی می ریزد تا در نهایت آب به حوض آخر برسد.

این پدیده طبیعی حوض ها یا «دولین های» متعدد، بر اثر فرسایش شیمیایی توسط باران های اسیدی در بستر یکی از سرشاخه های رودخانه طرق از در ارتفاعات رو به جنوب بینالود شکل گرفته.

در این بوستان امکانات رفاهی همچون رستوران سنتی، آلاچیق های تابستانی و زمستانی، سوپر مارکت، سرویس بهداشتی، سنگ فرش دسترسی به مناطق جذاب ، پارکینگ و… می توان اشاره نمود.

پارک ملت

پارک ملت مشهد، بزرگترین بوستان شهر مشهد می‌باشد که در سال ۱۳۴۳ احداث گردید. در آن زمان پارک ملت مشهد در مکانی که خارج شهر بود، قرار گرفته‌بود. اما به دلیل توسعه شهری، پارک ملت اکنون در داخل شهر قرار گرفته‌است.

مساحت این بوستان ۷۲۰ هزار متر مربع (۷۲ هکتار) است و بیش از دوبرابر پارک لاله تهران و شامل بیش از ۳۵ هزاراصله درخت به قدمت چند ده ساله‌است.

این بوستان از بزرگترین، قدیمی‌ترین و در عین حال دیدنی‌ترین بوستانهای مشهد و همچنین کشور به شمار می‌رود

امکانات ویژه:

امکانات بهداشتی ، مسجد، شهربازی، زمین‌های ورزشی، مجتمع فرهنگی-هنری امام رضا، کتابخانه، استخر شنا، دریاچه، سرویس‌های بهداشتی

گنبد سبز

با وجود گذشت قرن ها از ساخت گنبد سبز امروزه نیز همچنان این مسئله مطرح است که این مقبره از آن کیست؟

این بقعه پیش از این با نمای ساده در بدنه و گنبد، در میان قبرستانی از دوره صفویه به نام (میر هوا) قرار گرفته بود و بعدها به وسیله دیوارکشی محصور گردیده و پیرامون آن محوطه سازی شد ولی با توسعه شهر مشهد و خیابان کشی ها در وسط میدانی جای گرفت.

پلان گنبد سبز ۸ ضلعی و دارای ۴ ایوان است. علاوه بر ایوان و طاق نماها، کاشی کاری زیبای آن به بقعه جلوه خاص بخشیده است.

فضای داخلی بقعه دارای کتیبه ای است با مضمون صلوات کبیره و حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که در پایان آن ، نام راقم این سطور با عبارت “نمقفه حسین بن محمد المشهدی” و تاریخ ۱۰۵۸ ق دیده می شود .

اگر چه برخی این مکان را مقبره شیخ محمد مومن می دانند اما عده ای نیز معتقدند بقعه مزبور آرامگاه شیخ محمد مومن عارف استر آبادی از شیوخ ذهبیه است.

پارک گلها

باغ گلها یکی از این بوستان های بسیار زیبای شهر مشهد می باشد که طراحی بسیار زیبای آن چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ساختار و نقشه ی کلی این بوستان به نوعی است که اگر از نمای بالا به این بوستان نگاه کنید متوجه خواهید شد که شکل این بوستان مانند گلبرگ های یک گل است و این گل از هسته گلبرگ تشکیل شده که هر گلبرگ مجموعه ی خاص خود را دارد.

در هر گلبرک یک مجموعه گل می باشد که عبارت است ازگل‌های صخره ای، باغ رز، باغ گیاهان پوششی، باغ گل‌های پیازی، گل‌های فصلی، گل‌های دارویی و گل‌های برکه ای.

گل های کاشته شده در این مجموعه مطابق با فصول سال است و در طول سال،طبق شرایط جوی و آب و هوایی تغییر می کنند که این خود باعث شده در هر زمانی ازسال که از این بوستان زیبا دیدن کنید با منظره ای تکراری رو به رو نشوید.

وسعت این بوستان سه هکتار می باشد و دارای قسمت های مختلفی نظیر آبنما، آمفی تئاتر روباز، محوطه مخصوص بازی کودکان و گلخانه آموزشی می باشد.

📌آدرس: بلوار معلم، بین معلم ۷۱ و ۷۳

بازار فرش فروشها

بازارهای قدیمی مشهد از جمله مکان های مورد علاقه گردشگران و زائران مشهد است.

یکی از معروف ترین این بازارها، بازار فرش فروش هاست . بازار فرش مشهد در خیابان شهید اندرزگو و نزدیکی باب الجواد(ع) حرم مطهر رضوی قرار دارد. در گذشته این بازار از بازارهای بزرگ مشهد بوده و تنها مختص فرش نبوده است ولی رفته رفته این بازار به قالی و قالی باف ها متمرکز شد.

در سفر به مشهد حتما از بازار فرش دیدن کنید، حتی اگر قصد خرید نداشته باشید . این بازار به دلیل حجره های فرش فروشی و نمایش هنر ایرانی و جلوه فرش های دستباف خراسانی، از زیباترین مراکز خرید مشهد به شمار می رود.

همچنین میتوان از سه اثر تاریخی نزدیک به بازار شامل: آب انبار چهل پایه، حمام مهدی قلی بیگ و مقبره امیر غیاث الدین ملکشاه دیدن کرد و با عبور از آن حال و هوای گشت و گذار در بازار های گذشته را تداعی کرد.

📌آدرس: مشهد اندرزگو 13

افلاک نمای دانشگاه فردوسی

گرچه که نام افلاک نما بیشتر نمایانگر مفاهیم نجومی و آسمانی است،اما در حقیقت یک سینمای خاص برای نمایش فیلم ها، پویا نمایی ها و محتویات ۳۶۰ درجه ای است که به جای نمایش در پرده تخت سینمایی، نیاز به نمایش در پرده کروی دارد.

این مفاهیم میتوانند شامل تجربه حضور در جنگل ،سفر به اعماق یک سلول یا موجود زنده و  تور مجازی فضاهای تاریخی باشند.

سالن اصلی افلاک نمای دانشگاه فردوسی مشهد ۷۰ نفر ظرفیت دارد و سیستم صوتی ۱۱ کانالی، این سالن را به یکی از منحصر به فردترین سالن های کنفرانس، نمایش وجلسات موجود تبدیل کرده است.

شاخص ساعت آفتابی یکی از قسمت های اصلی سازه افلاک نماست؛ این بخش علاوه بر ایجاد نمای منحصر به فرد برای افلاک نما، این ساختمان را به یک ساعت آفتابی بزرگ تبدیل کرده است که در طول روز میتواند نمایش دهنده ساعت، تقویم و جهت های جغرافیایی باشد.

موزه راه آهن مشهد

حدود ۹۰ سال از آغاز ساخت  راه آهن در کشور میگذرد و از مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط شبکه ی ریلی کشور یک هزارو ۵۰۰ کیلومتر ،معادل ۱۲ درصد در خراسان رضوی قرار دارد و این استان بیشترین سهم و رتبه ی نخست جابه جایی مسافر را در ناوگان ریلی کشور به خود اختصاص داده است.

بنای راه آهن مشهد یکی از ۲۰ شاهکارهایی است که پس از جنگ جهانی دوم در ایران احداث شد.

این بنای عظیمی با سقفی بسیار بلند در بدو ورود از مسافران استقبال می کند. در نمای کناری دیوار ها نیز ستون های متعدد و بزرگی قرار دارد که سالن این ایستگاه  قطار را مشابه با طاق ایوان مدائن، کرده است.

نخستین موزه ی راه آهن کشور با ۲ بخش سالنی و باغ موزه در ایستگاه زیبای راه آهن مشهد قرار دارد.

اقلام این موزه شامل ۳۰۰ قطعه کوچک و بزرگ فنی،تجهیزات ریلی،وسایل ماموران راه آهن،انواع لوکوموتیو و کشنده های ریلی است.

همچنین نخستین لوکوموتیو های بخار راه آهن کشور در این مجموعه قرار دارد.

باغ وحش وکیل آباد

در جنوب غربی مشهد و در مجاورت پارک جنگلی وکیل آباد، تنها باغ وحش مشهد قرار دارد که در سال ۱۳۵۹ با مساحت ۴۰،۰۰۰ متر مربع به بهره‌برداری رسید.

در این باغ وحش از انواع گونه های حیوانی نگهداری می شود که طبق آمار در مجموعه باغ وحش ۱۲۵ گونه جانوری شامل ۴۹ گونه پرندگان، ۶۱ گونه پستانداران، ۵۱ گونه خزندگان و ۱۰ آبزیان وجود دارد.

امروزتان را به همراه خانواده، با رفتن به این مکان زیبا و استفاده از طبیعت و امکانات پارک جنگلی وکیل آباد که در مجاورت باغ وحش می باشد خاطره انگیز کنید.

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد، یادگار یک معماری باستانی و باشکوه است از عهد تیموری در جنوب حرم رضوی که بنا به دستور گوهرشاد همسر شاهرخ تیموری در سال ۸۲۱ هجری قمری ساخته شده است.

کاشیکاری مسجد با طاق های گنبدی شکل و مناره های آن جلوه خاصی به بنا داده به طوری که آن را به نمونه کاملی از هنر ایرانی در قلب حرم تبدیل کرده است.

ایوان مقصوره ایوان جنوبی مسجد است که با ۵۰۰ متر مربع مساحت، شکوه خاصی آفریده است.

منبر صاحب الزمان در کنار محراب ایوان مقصوره به لحاظ قدمت، حایز اهمیت است. این منبر به دست استاد محمد نجار خراسانی منبت کار معروف عصر فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

به کارگیری چوب گردو و گلابی با شیوه منبت کاری و بدون به کار رفتن میخ، این اثر را بسیار ارزشمند و هنری کرده است.

باغ گیاه شناسی

یکی از زیباترین و شگفت‌انگیز ترین مکان های دیدنی مشهد باغ گیاه شناسی می باشد که روزانه علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند.

باغ گیاه شناسی مشهد دارای مساحت تقریبی ۲۵ هکتار و درغالب ۱۲ کلکسیون از ترکیب هنر معماری، معماری منظر و علم گیاهشناسی شکل گرفته است.

مجموعه دارای ۴۴،۷۷۶ متر مربع چمن، ۱۴،۹۵۰ اصله درخت و درختچه،۱۲،۳۰۰ متر مربع پرچین، ۲۵،۲۵۲ متر مربع گل دائم، ۹،۵۰۰ متر مربع گل فصل، ۶۸،۲۰۰ متر مربع معبر می باشد.

از اهداف باغ گیاه شناسی مشهد می توان به نگهداری از گیاهان و عمل بعنوان بانک ژنوم زنده گیاهی، اهلی سازی و سازگاری گونه ها جهت ورود ارقام جدید به فضای سبز شهری و باغات و مزارع استان ها، تفریح و تفرج، آموزش و فرهنگ سازی نقش گیاهان در محیط زیست اشاره کرد.

📌آدرس: بلوار جمهوری اسلامی، حدفاصل چهارراه مقدم و پل غدیر

خانه تاریخی داروغه

خانه داروغه در اواخر دوره قاجار به دستور یوسف خان هراتی، داروغه مشهد در مساحت حدود یک هزار و ۱۰۰ مترمربع احداث گردید. خانهٔ داروغه مشهد به لحاظ فرم و شکل معماری به شیوه مرسوم خانه‌های تاریخی ایران (سه طرف ساخت) بنا شده است و عناصر معماری آن، به ویژه طرح تراس پله‌های دوطرفه و تزئینات، نشان از الگوبرداری از طرح‌های معماری روسی دارد.

بخشهای مختلف خانه داروغه

خانه داروغه از بخشهای: دو ضلع نشیمن، یک ضلع غلام رو، سرداب، نخستین شومینه مشهد، اولین حمام خصوصی مشهد، دو طبقه نانوایی، مطبخ خانه، اتاق‌ های بادگیر، حوض آب جاری سنتی تشکیل شده است.

این بنای تاریخی در سال ۱۳۹۱ توسط شهرداری منطقه و شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن با اعتبار ۳۷ میلیارد ریال خریداری شده و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت؛ و در سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید.

📌آدرس: خیابان نواب صفوی، نواب۸

حمام مهدی قلی بیک

مهدی قلی بیک در زمان شاه عباس اول صفوی، یکی از امیران ترک در خراسان بود. وی در سال۱۰۲۷ هجری خورشیدی دستور ساخت این حمام را صادر کرد و پس از ساخت آن را به مردم مشهد وقف کرد.

حمام مهدی قلی بیک جزو یکی از بزرگترین حمام های ایران است و جنب حرم مطهر رضوی و مسجد شاه واقع شده است، این اثر در سال ۱۳۵۶ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در این حمام که به ‌نوعی گالری نقاشی به شمار می رود نقش و نگارهای بسیار زیبایی دیده می شود که در دوران مختلف، به ‌فراخور مسائل اجتماعی هر روزگار نقش بسته و نقاشی ‌های متعددی روی دیوارها، و به ویژه سقف این حمام کشیده شده است، بطوریکه سیزده لایه نقاشی به ‌روی دیوارها در گذر تاریخ جا خوش کرده است.

یک ویژگی مهم دیگر این حمام سیستم گرمایش از کف آن است که نشان دهنده نبوغ و هنر معماری در دوران گذشته است.

📌آدرس: خیابان اندرزگو۱۳ – انتهای بازار فرش

بوستان جنگلی وکیل آباد

پارک وکیل آباد به علت قدمت خود و قرار گرفتن در دره‌ای با صفا و هوای مطبوع از دیر باز مورد توجه اهالی شهر و مسافران بوده است.

تاریخچه:

این بوستان که درگذشته به نام میرطراز یا باغ وکیل آباد شناخته می شده، درسال ۱۳۴۸ ش. توسط مالک آن، حاج حسین ملک، به صورت رسمی وقف استفاده عموم گردید و به شهرداری مشهد واگذار شد.

وکیل آباد به مساحت ۷۰ هکتار دارای طبیعتی فوق العاده است و از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار می باشد. می توان در این باغ زیبا و مصفا از درخت های کهنسال نار و کاج و همچنین منظره ی فوق العاده ی رودخانه ی فصلی در کنار خانواده لذت برد.

ویژگی های برجسته:

فضای جنگلی و درختان کهن سال

رودخانه فصلی و استخرهای فراوان

آلاچیق های خانوادگی

زمین انواع بازی ها و ورزش های گروهی

منبت کاری های متنوع و آثار هنری

پارک های آبی

با رسیدن فصل تابستان و گرمای هوا بهترین تفریح میتونه رفتن به یک پارک آبی باشه

شهر مشهد با دارا بودن چهار پارک آبی سرپوشیده، رتبه اول در تعداد پارک آبی در منطقه خاورمیانه دارد و بعد از مشهد، شهرهای دبی، تهران ،کرج ، شارجه و غزه در رده های بعدی جای دارند.

پارک های آبی به تنهایی توانسته اند یک روز به ماندگاری زائر در مشهد کمک کند.

در این مجموعه ها سلامت و کیفیت آب از طریق آزمایشگاه های پیشرفته مرتبا ارزیابی میشود و سیستم فیلتراسیون بسیار پیشرفته، سلامت و پیشگیری از ابتلا بیماری های قابل سرایت در آب را تضمین می کند.

به همین دلیل کیفیت و بهداشت کاملا قابل قبول و مورد رضایت می باشد.

مقبره پیر پالان دوز

مقبره پیر پالان دوز آرامگاه شیخ محمد عارف عباسی ملقب به پیر پالان دوز از عرفای سلسله ذهبیه می باشد. شیخ محمد از عارفان صاحب کرامت و هم دوره شیخ بهایی بود که در روستای کارده یکی از روستاهای اطراف مشهد متولد شده بود.

وی با وجود اینکه دارای شخصیت علمی و معنوی بوده اما همچون دیگر مردم زندگی ساده ای داشته و شغل پاره دوزی را پیشه کرده بود. شیخ محمد علاوه بر اینکه در عرفان به مقام بلندی دست یافته بود در کیمیاگری و خطاطی نیز تبحر داشت و قرآن نوشته هایی به خط ثلث از ایشان موجود است که حکایت از هنر خطاطی ایشان دارد.

این بنا در سال ۹۸۵ قمری و به فرمان سلطان محمد خدابنده ساخته شده است.

📌آدرس: ابتدای خیابان نواب صفوی

کوچه هفت خان رستم

یکی از خاطره انگیز ترین جاذبه های دیدنی شهر مشهد، کوچه هفت خوان رستم در مجاورت فرهنگسرای زیبای بهشت است.

این کوچه که حال و هوای محلات با صفای دور را زنده میکند به تابلو هایی با موضوع داستان های شاهنامه فردوسی مزین شده است که می‌تواند مخاطب را مدت ها مجذوب و مسحور خود کند.

بافت قدیمی، استفاده از فرهنگ غنی ایرانی در اشعار و نقاشی های مربوط به شاهنامه باعث ایجاد فضایی دل انگیز با تلفیق سنت و فرهنگ شده است.

همچنین نزدیکی این پیاده راه به بازار جنت،باغ ملی و خانه های قدیمی امکان بازدید کاملی را می دهد.

📌آدرس: مشهد، ابتدای خیابان مدرس، جنب فرهنگسرای بهشت

 

لغو دیدگاه

مطالب مشابه

محوطه باستانی بندیان
دره آل