گام بلند میراثه در جهت توسعه فرهنگ، هنر و صنایع دستی کشور

میراثه همزمان با جشنواره بین المللی صنایع دستی کوالالامپور در پوتراجایا پایتخت ستادی مالزی از ۲۸ آبان لغایت ۶ آذرماه سال ۹۶ و به منظور توسعه فرهنگ و هنر ایرانی و عرضه صنایع دستی و همسو با هدف عرضه در بازار های بین المللی و تجارت بین المللی صنایع دستی در این جشنواره حضور یافت.

صنایع دستی میراثه

” میراثه ” که بزرگترین غرفه KLICF2017 را در اختیار داشت، دست ساخته های خود را در این جشنواره بین المللی در قالب دسته بندی های مختلف گره چینی، معرق، خاتم و صنایع چوبی، زیورآلات، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، فرش، تابلو فرش، گلیم و گبه، سفال، کاشی سنتی، سرامیک و شیشه، ترمه و پارچه های سنتی، قلم زنی و میناکاری، صنایع چرمی و پوشاک و عروسک های سنتی، به نمایش گذاشت.

غرفه میراثه در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی کوالالامپور

شعار این جشنواره “صنایع دستی مردم را متحد میکند” نامگذاری شد که هدف اصلی آن ایجاد اتحاد بین مردم از طریق صنایع دستی بود.

جشنواره صنایع دستی کوالالامپور در سه بخش اجرای فرهنگی، نمایش صنایع دستی و نمایشگاه فرش برگزار شد که علاقمندان به صنایع دستی از دو بخش محلی و بین المللی این جشنواره دیدن کردند.

جذب خارجی ها و خریداران به منظور خرید صنایع دستی و کمک به پیشرفت صنایع دستی، ایجاد سکویی برای هنرمندان به منظور معرفی محصولات خود به بازار جهانی و همچنین گردهم آمدن هنرمندان جهان برای یک هدف که اتحاد از طریق هنر عنوان شده از جمله اصلی ترین اهداف این جشنواره معرفی شده است.

در این دوره از جشنواره صنایع دستی کوالالامپور هنرمندان بیش از 30 کشور در بیش از 120 غرفه آثار خود را در معرض دید علاقمندان قرار دادند.

سفیر ایران در مالزی در غرفه صنایع دستی میراثه در کوالالامپور

 

صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از بخش‌ های مهم اقتصادی و فرهنگی در ایران محسوب می شود که ظرفیت های گسترده ای برای صادرات کالا، اشتغال زایی، جذب توریسم و بالا بردن سطح تولید ملی دارد.

صنایع دستی میراثه

براین اساس، “میراثه” در این نمایشگاه با هدف ایجاد فضایی برای آشنایی با بازارهای جهانی، فرصت های بین المللی و جذب سرمایه گذار خارجی و عرضه صنایع دستی در قالب تامین کننده صنایع دستی ایرانی‌، تامین کننده پوشاک سنتی ایرانی در عرصه بین المللی حاضر شد.

نمایشگاه صنایع دستی مالزی

در هیات ۱۷ نفره “میراثه” در مالزی سه هنرمند توان یاب با هدف نمایش هنر و استعداد جامعه توان یابان ایران حضور داشتند تا هنر ناب ایرانی را در معرض دید و ارزیابی مردم جهان قرار دهند.”میراثه” معتقد است صنایع دستی پلی میان اقتصاد و فرهنگ است و با توسعه آن، نه تنها به اشتغال زایی و اقتصاد کشور کمک می شود بلکه گام بلندی در جهت معرفی فرهنگ اصیل ایرانی است.

یکی دیگر از اهداف میراثه در این سفر برگزاری نشست های تجاری با فعالین حوزه تجارت و صنایع دستی مالزی بود.

روز اول در نشستی که با یکی از بزرگترین سرمایه گذاران مالزیایی انجام شد، طرح ایجاد مرکز فرهنگ، هنر و تجارت ایران مورد بررسی قرار گرفت.


با توجه به ظرفیت های مطرح شده و مذاکراتی که تیم میراثه انجام داد، طرف مالزیایی پیشنهاد اختصاص 4500 مترمربع در یکی از برج های معروف کوالالامپور را برای مدت 3 سال بدون هیچ گونه هزینه ای را برای نمایش فرهنگ و هنر ایران در قالب مرکز تجارت و هنر ایران رد مالزی به منظور نمایش و عرضه صنایع دستی، پوشاک سنتی و اسلامی موسیقی سنتی و آئینی، غذاهای سنتی و بومی ایران و معرفی جاذبه های گردشگری ایران مطرح نمود.

در بعدازظهر روز اول و در نشستی با مجموعه پالم بیچ یکی از فعالترین مجموعه های حوزه گردشگری مالزی انجام شد، برگزاری تورهای گردشگری و فرهنگی و آموزشی به منظور توسعه و گسترش فرهنگ گردشگری بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و نتایج خوبی حاصل گشت.

در روز دوم در دیداری با یکی از با نفوذترین زنان حوزه تجارت و سیاست مالزی و با حضور تعداد 15 شرکت از مجموعه های تحت پوشش ایشان برگزار شد، برگزاری دوره های آموزش بافت پارچه های سنتی، طراحی و دوخت لباس های اسلامی و سنتی ایران و برگزاری هفته های فرهنگی و مد و لباس مورد بررسی قرار گرفت. همچنین توافقات اولیه در خصوص تجارت پوشاک و صنایع دستی ایران به مالزی انجام گرفت.

برگزاری دوره های آموزشی و تبادل مربی و اساتید حوزه پوشاک و  صنایع دستي از جمله موارد مورد بحث در این جلسه بود.

اما روز سوم نشست های تجاری بسیار پر بار بود، دراین روز که تیم میراثه در برج میدا مهمان مرکز توسعه سرمایه گذاری مالزی بود نشستهایی با خانم جلیلا بابا رئیس اتاق بازرگانی مالزی و دکتر ارهام رحمان قائم مقام اجرایی مرکز توسعه سرمایه گذاری مالزی انجام داد و در خصوص فرصتهای سرمایه گذاری در دو کشور با هم به گفتگو پرداختند.

دیدار با رئیس اتاق بازرگانی خانم جلیلا بابا و مرکز توسعه سرمایه گذاری مالزی

با توجه به غنای فرهنگی، اصالت و همچنین تنوع فراوان صنایع دستی ایران، تجارت این حوزه یکی از پیشنهادهای تیم میراثه در این نشستها بود.

نشست های تجاری میراثه در مالزی

همچنین روز سوم نشستهایی با بانک عامل ایران در مالزی، شرکت تجارت الکترونیک مالزی، اتاق بین الملل صنعت و تجارت مالزی و … برگزار و محورهای مشترک همکاری مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

لغو دیدگاه

مطالب مشابه

محمدرضا امیرحسنخانی
ثبت نام رویداد شتابدهی به شبکه سازی سنگ های قیمتی و فلزات گرانبها
صنایع دستی میراثه