مشهد میزبان رویداد شتابدهی به شبکه سازی سنگهای قیمتی و فلزات گرانبها

امروزه جريان روز افزون دانش و اطلاعات باعث شده كسب و كارها به شـدت تخصصـي شـوند و هـيچ توليد كننده اي به تنهايي نتواند هم كالاي با كيفيـت توليـد كنـد و هـم در بسـته بنـدي، چـاپ، بازاريـابي اينترنتي، تبليغات، صادرات، تحقيقات بازار، طراحي محصول، برگزاري رويدادهاي قـوي و … تخصـص داشـته باشد.

شبکه سازی یا شبكه هاي سازماني قادر هستند اين توانمندي ها را بين سازمان ها به اشتراك بگذارند و شبكه هايي توانمند كه در اقتصاد وزنه موثرتری هستند را به وجود آورند. براي ايجاد شبكه ها درابتدا همكاري مشترك در كسب و كارهاي متفاوت بايد فرهنگ پروری شود.

مجموعه ميراثه بعنوان مجري سعي نموده در جهت ايجاد شـبكه های صـنايع دسـتي و سنگ های گوهری اسـتان در قالـب رويدادهای شبکه سازی علاوه بر فرهنگ پروری شبکه سازی اولین گام ها رابه صورت علمي بردارد.

پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه ۹۷ تالار همایش های نمایشگاه بین المللی مشهد از ساعت هشت و نیم صبح میزبان رویداد شتابدهی به شبکه سازی صنعت سنگهای قیمتی و فلزات گرانبها بود.

در این رویداد که به همت شبکه آنلاین میراثه و با حضور فعالین بخش های مختلف صنعت طلا و جواهر کشور در رشته های طراحان طلا و جواهر، تراشکاران سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، سازندگان طلا، نقره و جواهر، طراحان صنعتی، گرافیک، بسته بندی و حوزه های وابسته، معماران و طراحان مد، فعالین حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکترها، فعالین حوزه فروش و صادرات زیورآلات و جواهرات، سایر فعالین حوزه صنایع دستی، راهنمایان گردشگری و … و با حضور مسئولین مختلف برگزار گردید،

برای اولین بار از تکنولوژی های حوزه علوم انسانی در زمینه ی شکل دهی به شبکه‌های همکاری بین سازمانی و شبکه سازی استفاده گردید.

اين رويداد اولين گام در جهت آشنايي با روش هاي علمي فرآيند شبكه سازي در ايران بود و مجموعـه ميراثه با استفاده از متدهاي مختلفـي چـون coffee world و AoH و بـومي سـازي آنهـا اولین قدم علمی در اين زمينه در صنعت گوهر سنگ ها را برداشته است.

مریم اسلامی دبیر رویداد شتاب دهی به شبکه سازی سنگهای قیمتی و فلزات گرانبها و مشاور میراثهاشتغال زایی سنگ های گوهری

مریم اسلامی دبیر رویداد شتابدهی به شبکه سازی سنگهای قیمتی و فلزات گرانبها توجه به سنگهای قیمتی و مانور روی مباحث مربوط به فلزات گرانبها را از الزامات اقتصادی شهر مشهد دانست که می‌تواند بسیار اشتغال‌زا باشد و موجب بهبود وضعیت اقتصادی شهر و جامعه شود و تمام اتفاقات خوب وقتی ممکن می شود که شرایط لازم برای آن فراهم شود، اتفاقی که برگزاری رویداد امروز یکی از راه‌های تسهیل کننده آن است.

مهندس احمد نوروزی
نقش جوانان در خلاقیت و ایده پردازی ها پررنگ است

مهندس احمد نوروزی رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد نیز تأکید بر نقش جوانان در به روزآوری ها و خلاقیت ها عنوان کرد که سعی ما همیشه بر این بوده است که بستر لازم برای عملی کردن ایده های جوانان فراهم شود و این جوانان هستند که می توانند برای اشتغال، تولید و در کل اداره بهتر شهر مشهد گام های مثبت و بزرگ دارند که همیشه یکی از موضوعات مورد تایید شهرداری و شورای اسلامی شهر بوده است.

وی هدف از حضور خود در این رویداد را حمایت از همین تفکرات نو و پیش برنده عنوان نمود.

مهندس احمد نوروزی

 مهندس شکوه میرشاهیکاهش فاصله دستگاه های دولتی و بخش خصوص یک ضرورت است

مهندس شکوه میرشاهی مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری های استانداری سابقه هشت هزار ساله صنعت سنگهای قیمتی و حضور ۱۶ هزار هنرمند فعال در این زمینه وجود ۲۲ سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در استان را از جمله پتانسیل های شهر مشهد و استان خراسان رضوی دانست و گفت: این دلایل مهر تاییدی بر ظرفیت فراوان کشور، استان و شهر ما در زمینه سنگهای قیمتی و فلزات گرانبها است و به منظور تثبیت و تقویت این موقعیت باید در زمینه های آموزش، طراحی، فروش و سایر ابعاد آن تلاش‌هایی صورت بگیرد برگزاری این رویدادها کمک می‌کند تا قطعات این پازل به خوبی در کنار هم قرار بگیرند و با کم کردن فاصله دستگاه های دولتی و بخش خصوصی هم افزایی ایجاد شود.

 مهندس کلایی شهردار مشهدظرفیت و پتانسیل های در دستریس بایستی جدی گرفته شود

مهندس محمدرضا کلایی شهردار مشهد نیز بعد از پیوستن به جمع رویداد ضمن ارزشمند بودن برگزاری این رویداد و حمایت از آن تأکید کرد: تمرکز روی بحث اشتغال و اشتغالزایی، عملا چاره‌ای جز روی آوردن به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های در دسترس نیست و به این منظور سرزندگی جوان‌ها و قوه خلاقیت که از آن برخوردارند، می‌تواند نکته مهم و پیش برنده باشد.

وی افزود: حوزه سنگهای قیمتی و فلزات گرانبها یکی از ظرفیت‌های شهر مشهد است و باید برای سرمایه گذاری و تسهیل مسیر و تقویت آن و با رویکرد بلندپروازانه در آن مشارکت داشت و امیدواریم دوستانی که امروز در این مراسم حضور دارند، در نهایت با جمع‌بندی خوب این رویداد، کمک‌های لازم را در این زمینه به ما برسانند.

باتوجه به عدم آشنايي هنرمندان نسبت به فرايندهاي علمي شبكه سازي بعد از توضیح برای شرکت کنندگان حاضرين در رويداد با تمرين شبكه سازي توسـط منتورهـا به صورت عملي با نكات كليدي اين فرايندها آشنا گرديدند.

سپس هريك اقدام به معرفي كسب و كار خود نموده و سپس با توجه به مفاهيم ارائه شده و ظرفيت و پتانسيل هاي مجموعه خود و همچنين تخصص ها و امكانات مورد نياز در جهـت توسـعه و گسترش كسب و كارهايشان اقدام به تشكيل تيم هاي ٣ تا ٥ نفره نمودند. (حدود ۲۰ تیم)

در اين بخش هر تيم مي بايست مشكلات مشترك كسب و كار خود با هم تيمي ها را پيدا كند كه پس از آن با شبكه سازي بتوانند همگي به طراحي راه حل بپردازند.

مصطفی پورعلی فعالیت عملی این رویداد با برگزاری اولین کارگاه توسط یکی از منتورهای رویداد پیگیری شد.

مصطفی پورعلی در کارگاهی با عنوان  شرکای کلیدی و نقش آنها در کسب و کار ضمن تاکید بر اهمیت در کنار یکدیگر قرار گرفتن سازمان های مختلف موثر در فرایند تولید یک محصول یا شکل‌گیری یک خدمت،در قالب مثال هایی انواع مختلف شبکه های همکاری بین سازمانی را معرفی نمود.

مسؤولین دولتی حاضر در رویداد شتاب دهی به شبکه سازی سنگهای قیمتی و فلزات گرانبها
در ادامه افراد حاضر در رویداد با حضور در تیم های پنج یا شش نفره سعی نمودند تا مشکلات صنعت خود را بررسی نمایند. در چینش افراد سعی شده بود تا از فعالین بخش های مختلف این صنعت همچون طراحی محصول، حوزه های مختلف ساخت، فعالین حوزه بازار و فروشندگان سنگ های قیمتی و طلا و جواهر و … حضور داشته باشند تا بتوانند مشکلات صنفی خود را از دید همه فعالین این صنعت بررسی نمایند و در نهایت بتوانند آنها را در قالب یک بوم ارائه نمایند.

استفاده از آخرین تکنولوژی های حوزه علوم انسانی و تمرکز بر دانش ضمنی افراد در این رویداد، سطح مشارکت افراد را افزایش داده بود.

یکی از مزایایی که این شکل برگزاری در پی داشت این بود که برای بسیاری از مشکلات پیش روی افراد حاضر در این رویداد راه حل هایی توسط  سایر افراد حاضر در همان جمع ارائه گردید.

بدین معنا که خیلی از مشکلات حاضرین در این رویداد با استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های سایر افراد شرکت کننده در این رویداد مرتفع گردید.

نوید فلاحتحاضرین بعد از استراحت و صرف ناهار در کارگاهی با عنوان شکل ارائه مناسب که توسط نوید فلاحت ارائه گردید با نحوه چگونگی ارائه  و پرزنت مناسب بوم خود آشنا گردیدند.

در نیمه دوم رویداد حاضرین سعی کردند علاوه بر دسته‌بندی مشکلات مطرح شده خود در دو بخش مشکلات درونی و مشکلات بیرونی تمرکز بیشتری بر ریشه‌های مشکلات و ارائه راه حل های مناسب برای حل آنها داشته باشند.

بخشی از این مشکلات مطرح شده به شکل خلاصه بدین شرح است:

  • عدم رعایت حقوق مالکیت فکری و معنوی
  •  عدم دستیابی به بازارهای جهانی (اروپا و امریکا)
  •  نظام توزیع ضعیف
  • عدم شناخت بازار
  • ضعف در بازاریابی و مارکتینگ
  • عدم تنوع محصول در طراحی و نحوه ارائه و بسته بندی
  •  عدم وجود نظام قیمت گذاری محصولات
  •  عدم وجود بسته‌بندی مناسب محصول
  •  خام فروشی سنگ های قیمتی
  •  نبود فرهنگ کار گروهی و عدم اعتماد فعالین موثر در چرخه تولید و فروش محصولات
  •  وجود رانت در تامین سنگ خام
  • نبود قانون مدون در واردات و صادرات سنگهای قیمتی و جواهرات
  •  عدم استفاده از تکنولوژی روز در دستگاه ها و ماشین آلات
  •  عدم وجود استاندارد مدون در زمینه سنگ های قیمتی و جواهرات
  • نبود یک برند قوی در حوزه گوهرسنگ ها
  • وجود پدیده قاچاق سنگ و جواهرات و نقره
  •  عدم وجود بانک اطلاعات جامع از افراد و شرکت های فعال در زنجیره تولید و توزیع محصولات حوزه سنگ های قیمتی و جواهرات
  • عدم برگزاری منظم نمایشگاه تخصصی در حوزه گوهر سنگ ها و جواهرات
  • مالیات بالای حوزه صادرات سنگ های قیمتی و جواهرات
  • ارتباط ضعیف تولیدکنندگان صنعت گوهر سنگ ها و جواهرات با مراکز دانشگاهی و علمی و تحقیقاتی
  • و …

علی مشمول بنیانگذار میراثهخبرهای خوشی برای فعالین سنگ های قیمتی و فلزات گرانبها داریم

مهندس علی مشمول دبیر علمی رویداد  و بنیانگذار میراثه ضمن توضیح فرآیند برگزاری، از برنامه های پیش روی شبکه آنلاین میراثه در جهت شبکه سازی موثر این صنعت خبر داد. وی  یکی از این برنامه‌ها را برگزاری یک استارتاپ ویکند در زمینه صنعت سنگ های قیمتی و فلزات گرانبها برشمرد.

با توجه به سنتی بودن بخش اعظمی از این صنعت برگزاری یک استارتاپ ویکند و شکل گیری استارتاپ ها و ورود ایده های جدید در این صنعت را نقطه عطفی دانست که می تواند مسیر جدیدی را پیش روی این صنعت قرار دهد.

 خبر دوم، ایجاد یک پلتفرم آنلاین برای ارتباط موثرتر فعالین حوزه سنگ های قیمتی و فلزات گرانبها و خرید و فروش سنگهای قیمتی و ارزش گذاری بر روی آنها بود.

بنیانگذار میراثه عنوان داشت: از تمام ظرفیت فعالین حوزه سنگ های قیمتی و فلزات گرانبها در کنار میراثه برای توسعه و گسترش این پلتفرم استفاده خواهیم کرد و قطعا نظرات همه فعالین این صنعت در پیاده سازی این ایده در نظر گرفته خواهد شد.

 خبر بعدی وی در خصوص عزم جدی نهادهای شهری و سرمایه گذار شهر مشهد برای فعالیت اثربخش در صنعت سنگهای قیمتی و فلزات گرانبها بود. با توجه به جلسات متعدد شبکه آنلاین میراثه با شهرداری و سازمان های تابعه و همچنین سرمایه گذاران این حوزه، نوید روزهای خوشی برای صنعت سنگ های قیمتی و فلزات گرانبها را داد.

مهندس آل شیخشتابدهنده های بومی و ملی باید تقویت شوند

در پایان رویداد نیز مهندس آل شیخ معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه های انسانی شهرداری مشهد ضمن اعلام حمایت از میراثه و برگزاری چنین رویدادهایی عنوان داشت: شتابدهنده های ملی و بومی در عرصه ایجاد شبکه های همکاری بین سازمانی باید حمایت و تقویت بشوند و زیرساخت های مورد نیاز در اختیارشان گذارده شود تا بتوانند کسب و کارهای ارزش آفرینی بر مبنای منابع انسانی و با نگاه ورود به بازارهای جهانی ایجاد کنند.

مزایای شکل‌گیری این شبکه‌های کسب و کار علاوه بر ایجاد صرفه ناشی از مقیاس ، کمک به ایجاد شبکه های تولید گسترده و متمرکز بر بازاریابی و فروش با هزینه های کمتر و منافع بیشتر در عرصه های بزرگتر و جهانی خواهد بود.

تقدیر میراثه از همکاران برگزاری رویداد

تقدیر میراثه از مهندس نوروزی رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد

تقدیر میراثه از مهندس کلایی شهردار مشهد

تقدیر میراثه از مهندس آل شیخ معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری مشهد

تقدیر از منتورهای رویداد شتاب دهی به شبکه سازی سنگهای قیمتی و فلزات گرانبها

در این رویداد بخش های مختلف موثر در صنعت سنگ های قیمتی و فلزات گران بها ضمن بررسی زمینه های همکاری با یکدیگر، مشکلات و چالش های صنف را جمع آوری کرده و سپس با کمک یکدیگر و براساس تکنیکها و فرایندهای حوزه علوم انسانی مبتنی بر یک فرآیند مشارکتی، با پیدا کردن راه حل های موثر برای چالش های موجود گامی مهم در ایجاد شبکه سازی صنف طلا و جواهر برداشتند.

یکی از اتفاقات خوب رویداد حل و مرتفع شدن بسیاری از مشکلات واحدهای مختلف صنف توسط سایر فعالین شرکت کننده بود که به رمز و رموز عبور از ان مشکلات آگاه شدند و بخشی از آن هم در مرحله هم آفرینی رفع شد.
همچنین پیمان نامه های کاری رد و بدل و سه شبکه همکاری تشکیل گردید.

البته که فرایند شبکه سازی یک فرآیند مداوم و ادامه دار است و تشکیل شبکه های قوی در این زمینه نیازمند پیوستگی و تداوم در برگزاری رویدادهای مشابه است.

رویداد شتابدهی به شبکه سازی سنگهای قیمتی و فلزات گرانبهای مشهد که به همت شبکه آنلاین میراثه و با حمایت مدیرکل سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی، کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد، معاونت اقتصادی شهرداری، معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری، خانه صنعت معدن تجارت خراسان رضوی، رسانه شهر آرا، مرکز نوآوری شهرداری، روابط عمومی شهرداری، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی و گروه صنایع غذایی مرسانا و چند نهاد دولتی و خصوصی دیگر برگزار گردیده بود، در نهایت با تقدیر از منتورها و تسهیلگران، کادر اجرایی و حامیان رویداد در ساعت ۱۹ به پایان رسید.

 

لغو دیدگاه

مطالب مشابه

محمدرضا امیرحسنخانی
ثبت نام رویداد شتابدهی به شبکه سازی سنگ های قیمتی و فلزات گرانبها
صنایع دستی میراثه